Obchodní sítě na venkově
Jednou z otázek zkoumání obchodů se zbožím denní potřeby, tj. se základními potravinami, na venkově je, ekonomika provozu obchodů. Jedním z faktorů, který může mít významný vliv na fungování obchodu je zapojení obchodu do maloobchodních partnerských sítí (dále jen sítě). Zde můžeme rozlišit 3 základní typy vertikální obchodní kooperace, a to a) nákupní družstva, b) dobrovolné řetězce a c) franšízy. Limitem zkoumání nicméně je, že ve většině sítí se vyskytují různé kombinace těchto typů.
V nejjednodušší rovině můžeme zkoumat, jaký je výskyt zcela nezávislých obchodů a zda obchodníci působící v nejmenších obcí využívají zapojení do obchodních sítí více, či méně než v ostatních kategoriích venkovských obcí.
Přehled maloobchodních sítí
V České republice působí 11 větších maloobchodních sítí. Největší sítí je skupina COOP. Více než 1000 členů mají i sítě BALA a CBA.
Na podzim 2021 měly tyto sítě 7,5 tis. členů a počty prodejen v sítích se neustále proměňují. Žádnou výjimkou nejsou přechody obchodů mezi sítěmi. Naprostá většina členů jsou prodejny s potravinami/smíšeným zbožím (mimo to např. i různá stravovací zařízení). Ve většině obcí s více obchody se vyskytují obchody z více sítí.
Přehled hlavních maloobchodních sítí v ČR (údaje ze srpna, září a října 2021)
Název |
Webová stránka |
Počet členů sítě celkem |
Počet obcí s výskytem sítě |
Počet členů sítě v obcích do 3000 obyvatel |
Počet obcí do 3000 obyvatel s výskytem členů sítě |
Podíl členů sítě v obcích do 3000 z celkového počtu členů sítě |
Skupina COOP |
2443 |
1757 |
1677 |
1467 |
60,0 % |
|
BALA |
1202 |
746 |
558 |
514 |
46,4 % |
|
CBA |
1047 |
664 |
505 |
453 |
48,2 % |
|
MO Partner |
834 |
479 |
329 |
278 |
39,4 % |
|
Hruška |
586 |
341 |
220 |
212 |
37,5 % |
|
Můj obchod |
534 |
394 |
245 |
236 |
45,9 % |
|
ESO Market |
278 |
180 |
100 |
88 |
36,0 % |
|
Brněnka |
250 |
100 |
82 |
77 |
32,8 % |
|
ENAPO |
166 |
134 |
78 |
76 |
47,0 % |
|
Flop |
146 |
129 |
77 |
75 |
52,7 % |
|
PRAMEN CZ |
52 |
45 |
8 |
8 |
15,4 % |
|
Celkem |
– |
7538 |
– |
3879 |
– |
51,5 % |
Zdroj: Asociace českých tradičních obchodů, webové stránky maloobchodních sítí
Přibližně polovina obchodů zapojených do maloobchodních sítí je v obcích do 3000 obyvatel. Největší podíl venkovských obchodů mají prodejny skupiny COOP. Skupina COOP je specifickým a pro zásobování venkova důležitým subjektem. Níže jsou potom zkoumány údaje za sítě ve vztahu k obcím do 1000 obyvatel.
Obecně pro všechny sítě platí nákupní spolupráce, která se projevuje zásobováním od smluvních partnerů či přímo z vlastních skladů. Obchody v sítích mají jednotné vizuální prvky a běžné jsou společné akční letáky. Zajímavé je, že více sítí využívá stejné privátní značky.